cody

Alla inlägg under oktober 2011

Av Susanna - 31 oktober 2011 12:57

I lördags den 29/10-11 var det klubbmästerskap på VBK .

Det hade varit kul och varit med och tävlat men  denna gång var vi inte det.

Däremot skrev jag till Domaren och det var lärorikt och intressant.   Det vill jag absolut göra fler gånger.  

Det var verkligen intressant och höra Domarens kommentarer och se alla tävlande.

Från Elit till klass 1.

Jag tänker mycket på hur att man ska få bort det här allvarliga stela sättet som man får när man ska tävla ,hur man istället måsta träna på att få in lite mer avslappnad glädje i tävlandet    

Går det inte den ena gången så går det nästa.  Man får ju faktiskt beröma hunden och man ska inte glömma att le.

Jag såg också att ingångar på plan är något som vi alla behöver träna på alltid.

Det är ju inte bara momenten som ska vara bra utan även emellan momenten måste man ha kontakt.

Helheten blir så mycket bättre då. Ser mycket snyggare ut.

Det kan jag själv känna är det Cody och jag behöver träna mycket på.

Kul att se alla duktiga hundar som utförde detta med glädje, så kan det bara bli med positiv inlärning.

Fortsättning följer.....  

Av Susanna - 25 oktober 2011 22:03

Ikväll blev det en sväng till klubben , har redan varit och tränat en gång idag      men skulle träffa Angelika för att gå igenom hur man skriver tävlingsprotokoll till Domaren . Jag skall hjälpa till på lördag när det är tävling. Skall bli spännande, hoppas jag inte skriver fel  

Bettan och Bailey var också på klubben så vi gick en liten sväng först sen blev det en träningsstund. Vi tränade på fjärren , det har jag inte gjort med någon reda. Inte ha för brått. Vi pratade lite apportering, och testade lite. Jag skjuter det framför mig, hmmm. Lika bra att ta tag i det.

Jag tycker att lydnaden är så rolig, det är så kul.   Jag känner mig nästan lika knasig som min hund  . Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det skulle vara så kul och så intressant att träna lydnad som det är.


Ikväll var det årets sista platsliggning med skott. Det gick jättebra, skönt så länge det funkar.

Cody är helt oberörd hitintills och hoppas att det fortsätter så.

Av Susanna - 25 oktober 2011 15:48

Träning på Veberöds BK, det är ju min hemmaklubb. Den klubben ligger jättebra med all störning runtomkring.

 Det är hästar och får, folk som promenerar med sina hundar. Skolklasser som springer förbi i full fart.

Sen är det skog runtomkring också .

 Idag när vi kom till apellplanen så var där 4 hundar som sprang och lekte och 2 damer som stod och pratade inne på planen , nog många som rastar sina hundar där tror jag.

Det ligger ju en och annan hög med bajs    Jag gick inte in förrän hundarna var kopplade.

Jag gillar förmiddagsträning, då är både jag och Cody pigga. Idag tränade vi med Anki och Chip och Birgitta och hennes Ebba .  Gemensam platsliggning, det kan man aldrig träna för mycket på.

Jag går och gömmer mig och det funkar bra, han ligger fint.

Vi fick lite hjälp av Anki med hoppet. Cody hoppar som bara den nu, men nästa steg är att han ska sitta . 

När han hoppar och har landat på andra sidan ska jag säga ex, braaaa! När han vänder sig om efter bollen ska jag kasta. Inte för många rep. och några med bollen precis när han lämnar min sida så att han ser bollen framför sig när han hoppat annars tror jag att farten minskas.

Och jag måste tänka på att stå still !!! Det är inte lätt. :)


Rutan fortsatte vi att träna med att han bjuder på det, klick och belöningen bak i rutan.

Linförighet tränar vi alltid. Den går bra, det svåra tycker jag är när man är klar med ett moment och ska gå till ett annat. Då kan jag tappa honom, det är bara att jobba på.     

Av Susanna - 23 oktober 2011 23:01

Idag var det sök i Fulltofta 2 . Underbart väder  . Vilken tur 2 helger på rad med fint väder.  

Första slaget gick han bra ut , tog rullen och kom med den.

 

Avlämnandet har vi fått en liten konflikt i, han går inte ända fram med rullen nu .

Han springer förbi mig släpper rullen . Vi i gruppen har bestämt att jag ska ha godis och belöna honom med när han kommer fram. Sen fokus och visa.

Då har jag svårt att stå still, och svårt att låta bli att titta på honom.

Han är jätteduktig att springa ut och hämta sin rulle men jag har så svårt att stå still och inte titta på honom så det känns som vi får backa lite så allt blir positivt och roligt.

 

Men det gör ingenting jag har hellre en hund som tycker det är jätteroligt och är förväntansfull.När det gäller belöningen hos figgen tycker jag kampen och leken är bättre än godis.

 

Här är det  jag som är rörig!!! jag blir tokig på mig själv, hur svårt kan det vara att stå still!  Här får han en gotta och ska ut och visa efter det.

 


Här får vi instruktioner om nästa skick.   

Av Susanna - 20 oktober 2011 21:05

Ja, nu har det varit slappt ett tag. Amanda har varit sjuk så träningen i Tisdag med Anki och Chip blev inställd.

Barnen går först, men det är ju typiskt när det är inbokat ett träningstillfälle med en träningskompis.


Idag åkte jag ner till Apellplanen och gick en långrunda med Freja och Cody.

Vi fick följe av ett gäng hundmänniskor som skulle rasta sina hundar. Trevligt att få lite sällskap.Synd jag inte hade en kamera med mig , såg så fint ut när hundarna sprang och lekte .


Stannade och tränade hopp, nu går det som bara den. Han springer emot hindret och kan knappt vänta till jag har sagt hopp och jag kar fått in kast-tekniken och lärt mig att stå still. Tänk så bra det blir när allt funkar .

Nu ska vi gå vidare till nästa steg, hopp -sitt.

Linförighet,där tragglar vi på. Han är jätteduktig men har börjat att slå med käftarna   . Vad gör man åt det.  Fortsättning följer.......  


Av Susanna - 16 oktober 2011 22:53

Idag var det underbart väder. Perfekt väder för en dag i skogen. 

Vi blev helt förvånade idag ,vår skog var borta. Kvar var ett kalhygge.

Visste inte om vi skulle stanna kvar och köra där.

 

Bestämde oss för att det kunde vara rätt spännande så vi blev kvar.

Man fick verligen se vart man trampade, håll och grenar överallt.

Vi var 5 st i dag. En liten ny Flate Coted retriver tik som var jätteduktig.

Det är kul och se hur hundarna jobbar.

Boxern Eddie kämpar på jätteduktigt fast han tappar fokus ibland.

Tekla som är Risensnauzer rusar i full fart genom skogen  och hittar sin figgar.

Och så har vi 2 st Goledenretrivers , pojkar bägge .

Duktiga bägge två,jobbar på helt olika sätt. 


Cody var 3 :e man ut i skogen. Han tycker det är jätteroligt fast matte snurrar till det ibland. Figgarna har av någon anledning kört med godis vid påviset , idag bestämde vi att det var bättre med kampen.

Cody älskar att kampa och leka och svarar bättre på det.

Han kampade som bara den hos figgarna .

Vi kämpar på men det är mycket att lära, vi skyndar långsamt.

Nästa gång är den 23/10  på Söndag 

  Här står Cody och väntar på att få vara med.

 

Av Susanna - 15 oktober 2011 20:50

Idag var jag i Tyringe och tränade med Mona Kjernholm. Vi var inomhus en  boulehall och det var skönt för det är kallt nu.

Boulhallen låg alldeles intill skogen ,så det blev en skön morgon promenad innan vi satte igång. Kaffe och en macka sen var vi redo.


Det var ju ett tag sedan jag tränade med Mona . Det är värt varenda krona.

Hon får det att låta så enkelt, och allt är med glädje. Jag känner mig jätteinspirerad varje gång jag träffar henne.



Här är det hoppet vi tränar. Har äntligen fattat. Här tyckte Mona att jag skall lägga krutet på fjärren. Hon tyckte att det såg bra ut annars.

Skulle tänka rätt timing när jag kastade kongen.

Han ska inte vrida på huvudet, då har jag kastat för sent. Det har Bettan också tragglat med mig. Tänka på att hjälpa honom tillbaka , han får inte springa sidan om .


 

Här tränar vi på fjärren. Här får jag en genomgång om hur jag tänker att det ska se ut när han sätter sig. Ska han hoppa upp eller ta en,två ,tre steg ??

Hem och fundera på hur jag vill att det ska vara, annars kan jag inte tala om för Cody hur han ska göra . Ganska logiskt va ?

 Fjärren.  Här testar jag hjälper.


 

 Mona visar apportering med Marvin.


Jag fick lite tips om hur jag skulle gå vidare med apporteringen.

Tillbaks till valpstadiet. Inlärning med lek. Det ska vara positivt. Ska absolut prova hennes tips.

 

Här bytte vi apporten mot en leksak.

 

Här är det Rutan som är målet. Här provade vi från olika håll för att Mona ville se om han visste var han skulle springa och var han skulle stanna . Det gick jättebra : )


 

Här är Cody superförväntansfull.

Nu får vi träna på hemma. Ska försöka bli bättre på att tänka igenom momenten och planera.

Imorgon är det sökskogen som gäller.   









Av Susanna - 14 oktober 2011 19:47

Idag har jag tränat med Bettan ,bailey och Ingrid ,Isa.

Cody var jätte förväntansfull.

Vi tränade naturligtvis på vårt hopp.  Nu springer han emot hindret utan att jag behöver säj något.

Naturligtvis förbereder jag honom genom att säga: Nu ska vi hoppa. 

Nu när jag har fått till det med bollen och att jag står still så går det skitbra!!

Nu ska vi bara komma till nästa steg som är att han ska sätta sig.  

Jag hade aldrig klarat detta utan bra träningskompisar.


Vi tränade på rutan med klicker och han går in i rutan och ställer sig.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu ?


Apporten som är vårt jätte pest moment. Har testat alldeles för många olika tekniker. Han hämtar den, leker med den , håller den .

 

När det kommer till att han ska vara vid min sida och hålla den i mun och gå då funkar det inte. Vet inte hur jag ska kunna komma vidare. ?


Vi avslutade med en fika och en skön promenad.

Imorgon ska jag och Cody träna för Mona Kjernholm i Tyringe. Det ska bli kul.

Det är så jättekul och intressant med lydnad.  :)

Skapa flashcards