cody

Alla inlägg den 9 september 2011

Av Susanna - 9 september 2011 21:31

Fredag. Träning.  Skönt väder idag ! Sol   . Åkte ner på brukshundsklubben i veberöd. Vi tränade kontakt och första steget.  Oj, vad jag var trött igårkväll. Började skriva men det gick inte så bra.

Det vi gjorde var att träna på att ha kontakt när vi går in på plan. Tränade också på första steget, det tränar vi mycket på eftersom Cody är så taggad.

Jag står i position och lägger över vikten på högerbenet och tar ett steg framåt med snabb belöning. Tränar också vänster och höger om..... med snabb belöning när han tar det lungt och har fokus. Det har han. Vi tränar också fot... det betyder fokus, inte att vi ska rusa rakt fram. Han har blivit riktigt duktig på det.

Man behöver alltid bli bättre på belöningsplacering och timing.


Inkallning med ställande går jättebra hitills.   Han kommer med full fart och ställer sig snabbt på mitt kommando  STÅ! Jag tar upp handen i en kaströrelse samtidigt som jag kraftfullt säger stå. Han får bollen när han ställt sig. Efter detta gjorde vi en rak inkallning. Tror inte att vi ska nöta förmycket på detta.

Den raka inkallningen gick lika snabbt som vanligt men en ingång, ingångarna kan bli snyggare. Vi har fortfarande snea sitt att jobba med.


Hopp sitt hopp. Det är ett nytt moment som vi har börjat jobba med.

Där är Cody inte riktigt säker på att han ska hoppa ifrån mig.

Vi står framför hindret, jag säger hopp och kastar bollen över hindret. Cody hoppar först inte själv utan jag måste ta ett steg . Vi avslutar när han hoppar på kommandot hopp och jag kastar bollen  och han får jubel ifrån mig. I detta skedet är det endast hoppet vi jobbar med. Ingångar och sittet  det tar vi sedan.

Nu är vi trötta så nu är det fredag.   


Ovido - Quiz & Flashcards