cody

Alla inlägg den 13 september 2011

Av Susanna - 13 september 2011 21:21

Ja , så var det tisdagskväll.Vi började med  platsliggning med skott sen fortsatte vi där vi slutade i förmiddags. Hopp över hinder. Nu verkar poletten ramlat ner . Vi började med att stå framför hindret, titta långt fram . Cody tog ett par steg ,tänkte och hoppade. Fortfarande med fokus belöningen , när kommer bollen. Jag lät honom stanna kvar och la bollen framför hindret , gick tillbaka utan att titta på honom. Tittade på bollen . Cody tittade på bollen och jag säger hopp . Han hoppar. Det märktes på honom att han fattade. Det var jubel. Vi gjorde om det ett par gånger med lek med bollen när han komm med den. Han tyckte det var jätteroligt. Det är jättekul när det  känns  att vi förstår varandra. Detta fortsätter vi med.. Linförighet jobbar vi alltid med. Inte långa sträcker utan mycket fokus, första steget, vänster och höger. Vi varvar det med lite längre ibland med vändningar och halter..:) 

Av Susanna - 13 september 2011 12:40

  Träning på VBK i förmiddags!

Vi började med kontaktträning. Fokus! Jag tror aldrig man kan träna det förmycket. Det börjar vi alltid med. Vi tränar första steget, Fot betyder fokus, räknar 1,2,3 så tar vi ett steg ,klick, röst  och belöning. Vi fortsätter så men jag säger inte fot utan kräver fokus väger över lite grann och tar ett steg till höger el. vänster el. rakt fram. Det går bra! Han har förstått att fot inte betyder rakt fram direkt. Ska bara påminna honom om det hela tiden. Han är ju så laddad.  Fortsätter med fot i cirkel åt vänster och går ur den och rakt fram när han inte ligger på och belöning. Klickern är otroligt bra!


Hoppet, vi fortsätter där vi var igår. Jag förbereder alltid honom på vad jag ska göra, Nu ska vi hoppa! Går emot hindret, bryr mig inte om ifall han sitter . Jag tittar rakt fram över hindret . Jag måste ta ett steg emot hindret ,han hoppar men tittar fortfarande bakåt när han hoppar . Vi gör om, jag kastar och säger hopp . Det går bättre , Det gör jag några gånger. Jag låter Cody sitta kvar när jag lägger bollen framför hindret. Går tillbaka ,ställer mig och tittar på bollen . Väntar på honom, när han tittar åt det hållet säjer jag hopp. Han hoppar. Det gör vi en gång till sen tar vi lite paus.

Det är också träning. Jag är noga med att han ska ligga när vi inte arbetar. Det har vi hållt på att träna jättelänge och varit konsekvent. Det har gett resultat. Trägen vinner :) Mellan momenten när vi går kan jag fortfarande tappa  honom. Det måste jag jobba på.

Ska man fortfarande ha hunden i fotpoisition???

Alltså när man går ifrån ett moment till ett annat?!

Nån som vet??  


Apportering känner jag mig minst sagt förvirrad över. Jag erbjöd ju inte Cody apportbocken när han var liten så det har blivit hel fel för vi har lyssnat på så många olika tips så det har blivit alldeles fel från början, allifrån klickern där jag troligtvis har klickat när han har puttat ut apporten med tungan och fasnat i det, sen har vi kastat och trixat och hållt på . Jag är ju som sagt nybörjare på det här att träna hund.Isomras när vi var på lydnadslägret fick vi till att han höll fast och satt vid min sida men när vi skulle gå vidare ifrån det så är vi tillbaka i ruta 1. Jag är osäker på hur jag ska lära honom och han blir osäker på vad jag vill han ska göra.

Jag får ångest över detta ,hur gör man??   

Det är helt klart jag som inte kan för Cody är arbetsvillig till tusen ,men blir osäker när jag inte är tydlig . Jag har inte en klar bild över hur jag ska göra. Hjälp,hjälp. Stackars Cody! Han skulle behöva en rutinerad förare.   

Kanske åker vi ner ikväll och tränar platsliggning med skott:) 

Ovido - Quiz & Flashcards